Edukacja historyczna ze smartfonem

 



Smartfon, to niezwykłe wielofunkcyjne urządzenie. Przekonaj się, jak go użyć na lekcji historii. Sprawdź, co może wnieść do Twojej lekcji?

Smartfon to niezwykle przenośne urządzenie, które ma wiele zastosowań edukacyjnych. Umożliwia wykonanie zadania przygotowanego na komputerze. Jest także samodzielnym i samowystarczalnym generatorem takich zadań. Można za jego pomocą wyszukiwać i przetwarzać dane, tworzyć obrazy i filmy, nagrywać, robić i przerabiać zdjęcia, tłumaczyć teksty, konstruować prezentacje, animacje, modele 3D. Można używać go na różnych przedmiotach, na rozmaite sposoby.

POSZUKIWANIE INFORMACJI
Najbardziej podstawowe użycie smartfona to po prostu wyszukiwanie za jego pomocą potrzebnych informacji. I nie tylko za pomocą domyślnej czy zainstalowanej wyszukiwarki. Można użyć asystenta głosowego (Asystent Google’a czy Siri). Można oglądać tysiące filmów dostępnych na YouTube czy Vimeo. Można ściągnąć specjalistyczne aplikacje do konkretnych przedmiotów.
Przykłądowo - aplikacja: HISTORIA POLSKI zawiera wiele znanych dzieł malarskich, nawiązujących do konkretnych wydarzeń historycznych. Aplikacja DZIEJE.PL to codzienny serwis informacji dotyczących najważniejszych i najciekawszych wydarzeń związanych z historią Polski i jej dziedzictwem kulturowym. HISTLY to kompendium ciekawostek historycznych.
Aplikacja KALENDARZ HISTORYCZNY dostarcza informacji o wydarzeniach powiązanych z dzisiejszą datą. Takich aplikacji jest dużo więcej w języku angielskim. Wspomnieć warto np. o HISTORY OF EVERYTHING

Propozycje ćwiczeń:
- Znajdźcie - używając jedynie smartfona - informacje dotyczące życia kulturalnego w naszej miejscowości w drugiej połowie XX wieku.
- Znajdźcie najciekawsze wydarzenie, które rozegrało się w dzisiejszym dniu (ale w przeszłości) i przedstawcie je na forum klasy

QUIZY
Smartfon to szybkie narzędzie, które może służyć do zrobienia testu. Te w formie elektronicznej zawsze są ciekawsze dla uczniów, ponieważ przynoszą im błyskawiczną informację zwrotną. Oprócz znanych generatorów quizów (takich jak QUIZIZZ, KAHOOT czy SAME QUIZY) można skorzystać z zestawów quizów dedykowanych historii. Przykładowo:
Oczywiście poza rozwiązaniem quizów uczniowie mogą tworzyć je samodzielnie, układać pytania i testować je na swoich koleżankach i kolegach.

Propozycje ćwiczeń:
Przygotujcie w grupach 10 pytań do quizu dotyczącego tematów, które omawialiśmy na ostatnich 5 lekcjach.

GRY DYDAKTYCZNE
W podobny sposób uczniowie mogą tworzyć różnego rodzaju gry dydaktyczne - krzyżówki, milionerów, wykreślanki. Najbardziej sprawdzą się tu aplikacje LEARNIGNAPPS czy WORDWALL. Są one dostępne z poziomu przeglądarki, ale stworzone zadania bardzo sprawnie można rozwiązywać za pomocą smartfona. Wystarczy wygenerować kod QR - przekazać do uczniom i zaprosić do wspólnej zabawy.

Propozycje ćwiczenia:
Stwórzcie krzyżówkę o historii naszego regionu za pomocą wybranego programu. Zamieńcie link na QR kod i przekażcie go innym grupom. Do rozwiązywania zadań można używać tylko smartfona.

ESCAPE ROOMY
Przygotowane w ten sposób zadania można połączyć w większe całości i stworzyć z nich pokój zagadek. W wersji zdalnej kody QR można osadzić na stronie internetowej czy wirtualnej tablicy (np. GENIALLY). Zaszyfrowanie dokumentu możliwe jest chociażby za pomocą dokumentów WORD. W wersji stacjonarnej można poukrywać kody do gier w różnych miejscach sali. Jeśli użyjemy LEARNINGAPPS, FORMULARZY GOOGLE czy aplikacji ACTIONBOUND wskazówka dotycząca kolejnej gry pojawi się na smartfonie dopiero po wykonaniu aktualnego zadania. Poszukiwanie wskazówek ze smartfonem jest dla uczniów zawsze ciekawym doświadczeniem.

Propozycja ćwiczenia:
Na podstawie przygotowanych wcześniej gier historycznych przygotujcie tzw. pokój zagadek. Powinien składać się przynajmniej z pięciu etapów, po każdym powinniśmy otrzymać wskazówkę dotyczącą kolejnego etapu. Po każdym etapie otrzymujemy cyfrę, która stworzy następnie kod pozwalający na otwarcie strony internetowej.

GRY TERENOWE
Smartfon świetnie nadaje się jako narzędzie do uczestniczenia w grze terenowej. Do dyspozycji mamy w nim aparat, dyktafon, kamerę, czujnik hałasu czy światła i wiele innych narzędzi. Ma wbudowany GPS. Pozwala na dokumentowanie obecności w miejscach, do których dotarli uczniowie. Mogą robić zdjęcia, kręcić filmy, tworzyć nagrania. Dzięki temu powstaje dokumentacja pracy wykonanej na trasie.
Aplikacją dedykowaną do tworzenia gier terenowych jest wspominany już ACTIONBOUND, ale grę terenową można także tworzyć za pomocą np. FORMULARZY GOOGLE.
Propozycja ćwiczenia:
Witam w grze: “Historia naszej miejscowości”. Waszym zadaniem jest dotarcie do wyznaczonego miejsca na mapie. Zanim się tam znajdziecie musicie wykonać misje dodatkowe. Aby do nich dotrzeć musicie wykonać określone zadania - po każdym wykonanym zadaniu otrzymacie wskazówkę dotyczącą kolejnego. Będziecie robić zdjęcia, nagrywać dźwięki, korzystać z tłumacza - bądźcie gotowi. Zaczynamy. Oto pierwsze pytanie…

WYWIADY
Dzięki smartfonowi możemy przeprowadzać wywiady z różnymi osobami. Powiedzmy, że interesują nas wspomnienia rodziców uczniów dotyczące szkoły - co pamiętają, jak wyglądały lekcje. W szybki sposób możemy je nagrać bez konieczności używania profesjonalnych rejestratorów. Każdy smartfon ma wbudowany dyktafon, choć oczywiście możemy także skorzystać z różnych bardziej profesjonalnych aplikacji do rejestrowania dźwięku.
Przykładowo: 

Warte polecenia są również narzędzia, które pozwalają na zamianę dźwięku na tekst. Niektóre aplikacje oferują możliwość transkrypcji na żywo.
Przykładowo:

Propozycja ćwiczenia:
Przeprowadź wywiad ze swoją babcią lub dziadkiem na temat tego, jak wyglądało życie w czasach kiedy chodzili do szkoły.

TWORZENIE GRAFIK
Smartfon to bardzo użyteczne narzędzie do tworzenia różnego rodzaju grafik. Dostępnych jest bardzo wiele aplikacji pozwalających na przygotowanie plakatów, infografik czy logotypów. Na lekcjach historii można je wykorzystać na różne sposoby - profile postaci historycznych, plakaty reklamujące mocarstwa w czasie I Wojny Światowej, oprawy graficzne ilustrujące życie codzienne w różnych epokach.
Szczególnie polecam trzy aplikacje:
CANVA(najlepsza wg mnie aplikacja do tworzenia prostych grafik)
COMICA (pozwala na przekształcenie obrazów w komiksy)
FLIPACLIP (dla bardziej zaawansowanych - pozwala na tworzenie rysunków i animacji)

Propozycja ćwiczenia:
Stwórz plakat za pomocą aplikacji Canva - w stylu propagandy z epoki Gierka. Zastosuj odpowiednie filtry i czcionki.

OBRÓBKA ZDJĘĆ
Uczniowie mogą zrobić elektroniczne wersje zdjęć ich dziadków czy rodziców. Samodzielnie je zdigitalizować. Co więcej, mogą robić kolaże, łączyć je w całości i tworzyć z nich filmy.
Aplikacji do obróbki zdjęć jest dość dużo. Można wybrać taką, która najlepiej odpowiada naszym preferencjom.
Przykładowe skanery zdjęć:

Przykładowe aplikacje do obróbki zdjęć:

Propozycja ćwiczenia
Stwórz kolaż ze zdjęć przedstawiających Twoją rodzinę na przestrzeni lat.

NAGRYWANIE PIOSENEK
W życiu współczesnych uczniów ważną rolę odgrywają film i muzyka. Warto wykorzystać te zainteresowania. W ramach powtórki uczniowie mogą przygotować muzyczne relacje z ważnych wydarzeń lub zamienić programy polityczne polskich ugrupowań w piosenki hiphopowe. Czy nie byłby ciekawy diss między Piłsudskim a Dmowskim, gdzie przekonywaliby innych do swoich racji?
Przy pracy w grupach, część uczniów mogłaby przygotować tekst, a inni w tym czasie tworzyliby adekwatny podkład muzyczny - stylistycznie nawiązujący do epoki.
Do tworzenia ciekawych podkładów można wykorzystać aplikację GROVEPAD
Do tworzenia utworów: MUSIC MAKER JAM
Do nagrywania piosenek można użyć BandLab

Propozycja ćwiczenia:
Stwórzcie piosenkę w stylu hiphop opisującą wybrane wydarzenie historyczne. Napiszcie tekst, dobierzcie podkład, nagrajcie utwór. Możecie inspirować się twórczością TRaperów znad Wisły :D

TWORZENIE FILMÓW
I wreszcie filmy. Pozwalają one łączyć zdjęcia, nagrania wideo i audio w spójną całość. Film pozwala zebrać np. semestralne efekty prac grupy nad jakimś projektem. Jest sporo ciekawych aplikacji umożliwiających tworzenie i edycję filmów. Te najbardziej profesjonalne są dedykowane na PC, ale wiele rzeczy można zrobić w urządzeniach mobilnych.
Oto kilka przykładowych programów na smartfona:
QUIK (bardzo prosta i intuicyjna aplikacja pozwalająca na montowanie prostych filmów ze zdjęć i nagrań wideo)
YOUCUT (polecam)
INSHOT (szczególnie polecam)

Propozycja ćwiczenia:
Waszym dodatkowym zadaniem na ten miesiąc jest przygotowanie w grupie filmu przedstawiającego wybraną subkulturę młodzieżową w PRL. Wykorzystajcie zdjęcia, wywiady, filmy, jakie znajdziecie.

Ze smartfonem lekcje historii mogą nabrać nowego oblicza. Zapraszam do przetestowania proponowanych rozwiązań. :)

Tomasz Tokarz


Komentarze

Popularne posty