To naprawdę bywa ożywcze.


To naprawdę bywa ożywcze... Uświadomienie sobie przez nauczyciela, że z faktu: "uczeń x nie przerobił materiału przedmiotu y" wynika tylko tyle: "uczeń x nie przerobił materiału z przedmiotu y". 
Nie świadczy to o tym, że uczeń jest głupi. Ano to, że jest leniwy. Ani o tym, że nauczyciel jest słaby i nie umie zainteresować ucznia. Ani, że uczeń nie lubi nauczyciela. Ani nawet o tym, że uczeń x nie lubi przedmiotu y. 
Ani to, że nie chce mu się przerabiać materiału. 

Te wszystkie nasze dopowiedzenia są zazwyczaj tylko reakcjami obronnymi, interpretacjami, atrybucjami, za pomocą których staramy się racjonalizować to, czego nie rozumiemy.

Warto oczywiście poszukać przyczyn nieprzerobienia. Ale zamiast tropić je we własnej głowie, w plątaninie naszych przekonań i wyobrażeń, naklepiej po prostu mądrze porozmawiać z uczniem.
Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty