Co pamięta mózg



Jeśli chcemy zobaczyć jak działa mózg, na czym się skupia, co dla niego jest naprawdę ważne, to zastanówmy się przez chwilę, co pamiętamy ze szkoły. Jeśli lubiliśmy szczególnie jakiś przedmiot to pewnie pamiętamy treści, jakie przerabialiśmy. To naturalne. Te treści były dla nas ciekawe, atrakcyjne, angażujące więc nasz mózg uznał, że są istotne i warto je trwale zapisać.

Ale zazwyczaj pierwszym wspomnieniem będą ludzie. Pamiętamy po latach nauczycieli, ich wygląd, elementy ubioru, ich działania, niestandardowe zachowania, ich mocne strony i słabości, charakterystyczne zwroty, ich postawy wobec nas, nasze emocje, reakcje naszych kolegów i koleżanek. To o tym opowiadamy na spotkaniach klasowych.

Mózg jest organem społecznym, skupia się na tym, co robią inni. Koncentruje się na tym, co w ich działaniach jest nowe, interesujące i przydatne. Przydatne głównie do komunikacji. Pamiętamy to, czym można się podzielić z innymi, co może ich zaciekawić (a cóż jest ciekawszego niż tzw. anegdota, krótkie opowiadanie o zaskakującym zdarzeniu z życia konkretnej postaci).

Proces uczenia jest przede wszystkim działaniem społecznym.
Wkuwanie można realizować samodzielnie.
Ale przygotowanie do życia to głównie bycie z innymi.

Dlatego pamiętamy głownie ludzi.
Mózg jest nastawiony na obserwowanie innych osób.
Skupia się na analizie ich działań.
Szuka w nich wzorców dobrych zachowań.
To jego podstawowa funkcja.

"To co ludzi napędza, to nie fakty i dane, ale uczucia, historie i przede wszystkim inni ludzie" (MANFRED SPITZER)

Nauczyciele czy nauczycielki są zawsze odbierani przecz uczniów jako OSOBY.
Dlatego edukacja to relacja.

Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty