Jak się uczymy


Wielokrotnie spotykam się z określeniem: "specyfika uczenia się osób dorosłych". Właściwie to nie dostrzegam jakichś fundamentalnych różnic między sposobami uczenia się dziecka i dorosłego.

Obie grupy uczą się najefektywniej
 
1) kiedy bezpośrednio doświadczają świata, aktywnie odkrywając jego tajemnice,
2) kiedy działają autonomicznie, poszukując samodzielnie (choć nie samotnie) rozwiązania wyzwań, na jakie napotykają,

3) kiedy robią to w zespołach, intensywnie się komunikując, w gronie osób, które są im bliskie,
4) kiedy postrzegają informacje i umiejętności jako przydatne, kiedy dostrzegają w uczeniu sens
5) kiedy zdobyta wiedza pozwala im na rozwiązywanie codziennych problemów,
6) kiedy proces kształcenia odbywa się w przyjaznej i radosnej atmosferze,
7) kiedy prowadzeni są przez osoby, które budzą zaufanie i dają poczucie bezpieczeństwa,
8) kiedy mają przy tym frajdę (fun, flow, friends)

Reszta jest kwestią indywidualnych preferencji.

Dlatego apel do dorosłych - zastanówcie się dobrze - jak chcielibyście się uczyć, czego, w jakich warunkach, w jaki sposób, a potem idźcie i twórzcie dla dzieci takie szkoły, do których sami pragnęlibyście chodzić.



Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty