Motywatory


Istnieje zespół uniwersalnych działań, które wpływają na zwiększenie efektywności uczenia się - czyli rozwijania naszego potencjału. Należą do nich: zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, poczucia sensu, odwołanie do osobistych doświadczeń itd. Niemniej są jeszcze (a może przede wszystkim) preferencje indywidualne. Zależą od naszych wewnętrznych motywatorów.

Przykładowo:
- Niektórych motywuje praca w grupie, a inni uwielbiają działać samodzielnie. 
- Niektórzy mają wysoką potrzebę uznania społecznego, innym mało zależy na tym, co inni sobie o nich pomyślą. 
- Są ci, których pobudza rywalizacja, a są tacy, których ona demotywuje. 
- Są też tacy, którzy mają bardzo mocną rozwiniętą ciekawość (lubią dużo wiedzieć i rozumieć), którzy drażą i analizują, a są tacy, którzy wolą proste, praktyczne instrukcje. itd.

Jeśli wspieranie rozwoju ma być sensowne musi odwoływać się do motywatorów wewnętrznych. Co ważne - motywatory konkretnych uczniów mogą być różne od naszych. To, że nas prowadzi ciekawość i chęć zdobycia uznania, nie oznacza, że to samo wpłynie pobudzająco na naszych uczniów.

Wszyscy mamy te same potrzeby - ale możemy je realizować za pomocą różnych strategii.

Warto zatem pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

1) Każdy jest inny i ma niepowtarzalny zespół wewnętrznych motywatorów. Każdego inspiruje, pobudza, skłania do działania trochę coś innego.

2) Zespół motywatorów charakterystycznych dla ucznia jest źródłem motywacji wewnętrznej. Odwołanie się do niej jest dużo skuteczniejsze niż zewnętrzne sterowanie kijem i marchewką.

3) Najbardziej skuteczną formą wpierania rozwoju ucznia jest rozpoznanie i odwołanie się do jego motywatorów wewnętrznych.

4) Motywatory składają się na tzw. mocne strony ucznia. Skupienie się na nich a jest dużo bardziej sensowne niż inwestowanie w to, czego uczniowi, z Twojej perspektywy, brakuje.

5) Weź pod uwagę, że Twoje motywatory mogą być inne od motywatorów ucznia. Nie dopasowuj go do siebie.

6) Pamiętaj, że nie ma motywatorów lepszych lub gorszych - każde mogą być cenne, jeśli uczeń umie je wykorzystać.

7) W klasie masz uczniów o bardzo zróżnicowanych motywatorach. Ciesz się z tej różnorodności. Naucz się niej korzystać.

Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty