Co mamy robić?


 

Zbiorcza odpowiedź na 5 pytań, jakie otrzymuję...

1. CZY PRZESTAĆ REALIZOWAĆ PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ?

Nie, obowiązkiem nauczyciela jest realizowanie podstawy programowej. Ale można ją realizować przez zasypywanie ucznia danymi (których w podstawie nie ma) i wymuszanie ich odtworzenia przez samotnicze wypełnianie kartki - a można realizować podstawowe zagadnienia zawarte w podstawie poprzez gry, filmy, dyskusje, ciekawe opowieści, projekty zespołowe, dramy i dobrą zabawę w gronie ludzi, którzy się lubią.

2. CZY MAM PRZESTAĆ PRZYGOTOWYWAĆ UCZNIÓW DO EGZAMINU?

Nie, obowiązkiem nauczyciela jest przygotować uczniów do egzaminu. Ale można przygotowywać uczniów przez wymuszanie na nich rozwiązywania schematycznych zadań (których istoty nie kumają) - a można przez potraktowanie egzaminu jako wyzwania projektowego, z którym mierzy się cały zespół uczniów, wgryzając się w istotę wyzwania, rozdzielając zadania, planując konkretne etapy i wzajemnie się wspierając pod kierownictwem doświadczonego trenera.

3. CZY MAM PRZESTAĆ ROBIĆ KARTKÓWKI?

Niekoniecznie, choć tego akurat prawo nie wymusza. Ale możesz je robić po to, by ukarać ucznia za brak posłuszeństwa, by złapać go na niewiedzy, by wymusić na nim poświęcenie wolnego czasu na wykonanie zleconych przez nas zadań - a możesz je robić po to, uzyskać informację na jakim poziomie jest grupa, by zorientować się w jakim stopniu uczniowie przyswoili informacje, które im przekazałeś, czyli w istocie oszacować, jak skutecznie sam nauczasz (i zastanowić się co możesz zrobić, by robić to skuteczniej i mądrzej, by pomóc uczniom lepiej zrozumieć realizowane treści).

4. CZY MAM PRZESTAĆ OCENIAĆ?

Nie, w obowiązkach masz ocenianie bieżące. Ale możesz je realizować za pomocą schematycznych, nic nie dających cyferek (pozbawionych realnego impulsu prorozwojowego) - a możesz je przeprowadzić w sposób spersonalizowany, monitorując postępy uczniów i dając im rzetelną informację zwrotną dotyczącą tego, co zrobili dobrze, co jeszcze sprawia im problemy, co mogą poprawić (by skuteczniej realizować swoje cele) i jak to mogą zrobić.

5. CZY MAM PRZESTAĆ STAWIAĆ WYMAGANIA?

Niekoniecznie, wymagania mogą pomóc uczniom w zorientowaniu się, co jest ważne (pod warunkiem, że czują, że my sami wiemy dokąd zmierzamy i widzą w nas autorytet). Ale możesz stawiać takie wymagania, których sensu uczniowie nie rozumieją (by po prostu łatwiej realizować swoje obowiązki, wymuszając wykonanie zadań za pomocą kija i marchewki) - a możesz je stawiać po to, by pomagać uczniom osiągać ważne dla nich cele (w sposób, który jest zgodny z ich predyspozycjami), doskonalić się w obszarze, który lubią i który ma dla nich znaczenie - w gronie ludzi, z którymi czują więź.

Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty