Nauczyciel jako trener
Nauczyciel jako lider/trener powinien wiedzieć, co robi, czyli umieć:
1. określić (wraz z uczniami), w jakim kierunku warto zmierzać, jaki cel zespół ma osiągnąć (co leży w interesie jego członków),
2. rozpoznać kontekst w jakim działa zespół (warunki, okoliczności, wymagania zewnętrzne), np. poprzez analizę SWOT
3. poznać członków swojego zespołu (ich potencjał, mocne strony) oraz dopasować do nich adekwatne sposoby pracy i zadania,
4. pomóc członkom zespołu rozpoznać i wykorzystać swój potencjał, te cechy osobowości, które mogą im pomóc w realizacji celu (oraz wspierać ich w jego rozwoju),
5. przygotować członków zespołu do realizacji celów (przegadać z nimi kierunki działań oraz sposoby realizacji celów),
6. zaplanować (wraz z członkami zespołu) proces realizacji celów (stworzyć harmonogram, plan działań, kamienie milowe, zrobić wykres Ganta itd.),
7. sensownie zmotywować (inspirować) ich do działania, do którego się zobowiązali, które leży w ich interesie,
8. efektywnie komunikować się z członkami zespołu i pomóc im w rozwiązaniu ewentualnych konfliktów wewnątrz zespołu,
9. wspierać ich w rozwiązywaniu problemów i przezwyciężaniu trudności na jakie napotykają
10. korygować działania w trakcie realizacji projektu (jeśli wymaga tego sytuacja).
8 klasa to zatem niech będzie projekt EGZAMIN.
Z wyrazistnym celem (skonkretyzowanym, mierzalnym, atrakcyjnym, realistycznym i określonym w czasie).
A wcześniejsze lata można poświęcić po prostu na rozwój ważnych kompetencji - bez bata, marchewki i manipulacji.
Komentarze
Prześlij komentarz