Problem z ocenianiem


Problem z tradycyjnym ocenianiem polega na tym że uczeń otrzymuje etykietkę (typu twoja praca jest dostateczna, umiesz na 2). Nie otrzymuje natomiast wskazówek, co może zrobić, by osiągać lepsze wyniki. Nie działa tu zwyczajne: musisz po prostu więcej pracować, w sytuacji kiedy uczeń nie rozumie sensu tej pracy. Jeśli ocena w ogóle ma mieć sens musi wiązać się z rozpoznaniem trudności i wypracowaniem propozycji rozwiązania ich.

Dwójkę można w sumie traktować tylko jako zapis graficzny oceny. Sama cyfra jeszcze nie blokuje informacji zwrotnej jeśli ona za nią idzie. Problem że najczęściej nie idzie

Omówienie oceny cyfrowej powinno być naturalnym element oceny. Jesteś na takim i takim etapie, zrobiłeś dobrze tyle, tego jeszcze ci się nie udało, zastanówmy się co można zrobić aby ci się powiodło. Być może wolisz inną formę. Być może potrzebujesz lepszego wyjaśnienia. Taka zwyczajna rozmowa. Czy tak o nią trudno?

Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty