Role nauczyciela
Zarządzanie to nic innego jako organizacja warunków
dla działań ludzi, realizujących pewne cele
Nauczyciel jako kierujący pracą klasy może wejść w trzy role:
LIDERA (twórcę wizji, osoby, która autonomicznie kreuje cele, która wie dokąd iść, która ma pomysł na kierunki wspierania rozwoju uczniów, która współpracuje z nimi w tym zakresie)
MENEDŻERA (organizatora, osoby, która nie wypracowuje celów, jednak autonomicznie dobiera środki i narzędzia pozwalające je realizować, ma pomysł jak dotrzeć do celu ustalonego przez kogoś innego)
BRYGADZISTY (pilnowacza, osoby, która nie ma wpływu na cele i środki, dostaje je od instytucji zewnętrznych, a jego głównym zadaniem jest koordynowanie wykonywania przez uczniów narzuconych zadań)
Od nas zależy, którą drogą pójdziemy. Jak się ustawimy wobec uczniów. Czy będziemy kreować cele i środki, czy ograniczymy się do roli strażnika i kontrolera.
Rola lidera jest najtrudniejsza, ale też najbardziej satysfakcjonująca. Jeśli ją wybierzemy warto postawić sobie kilka pytań ułatwiających pracę:
- Czy w ogóle wiem, dokąd idę?
- Do jakiego miejsca chcę dotrzeć, z moimi uczniami?
- Co chcę osiągnąć?
- Co konkretnego mogę zrobić?
- W jaki sposób to zrobię?
- Czego potrzebuję?
- Jakie korzyści da to mnie, uczniom, szkole, społeczeństwu?
A zatem - dopokąd idziesz?
dla działań ludzi, realizujących pewne cele
Nauczyciel jako kierujący pracą klasy może wejść w trzy role:
LIDERA (twórcę wizji, osoby, która autonomicznie kreuje cele, która wie dokąd iść, która ma pomysł na kierunki wspierania rozwoju uczniów, która współpracuje z nimi w tym zakresie)
MENEDŻERA (organizatora, osoby, która nie wypracowuje celów, jednak autonomicznie dobiera środki i narzędzia pozwalające je realizować, ma pomysł jak dotrzeć do celu ustalonego przez kogoś innego)
BRYGADZISTY (pilnowacza, osoby, która nie ma wpływu na cele i środki, dostaje je od instytucji zewnętrznych, a jego głównym zadaniem jest koordynowanie wykonywania przez uczniów narzuconych zadań)
Od nas zależy, którą drogą pójdziemy. Jak się ustawimy wobec uczniów. Czy będziemy kreować cele i środki, czy ograniczymy się do roli strażnika i kontrolera.
Rola lidera jest najtrudniejsza, ale też najbardziej satysfakcjonująca. Jeśli ją wybierzemy warto postawić sobie kilka pytań ułatwiających pracę:
- Czy w ogóle wiem, dokąd idę?
- Do jakiego miejsca chcę dotrzeć, z moimi uczniami?
- Co chcę osiągnąć?
- Co konkretnego mogę zrobić?
- W jaki sposób to zrobię?
- Czego potrzebuję?
- Jakie korzyści da to mnie, uczniom, szkole, społeczeństwu?
A zatem - dopokąd idziesz?
Tomasz Tokarz
Komentarze
Prześlij komentarz