Uczymy się całe życie



Znalazłem w internecie ciekawą opinię: "Stawiam hipotezę że być może uczymy się w złym okresie życia. Dziś fascynuje mnie zdecydowanie więcej rzeczy niż w czasach kiedy byłem nastolatkiem. Przypominam więc sobie to co dawno wyleciało z głowy oraz to co nigdy do niej nie weszło jak i to czego wtedy jeszcze nie nauczano. Część z tej wiedzy jest mi faktycznie do czegoś potrzebna, choćby nawet na chwilę, by uargumentować swoje racje w dyskusji, ale spora część jest to wiedza dla wiedzy. Nie planuje praktycznego użycia, po prostu jej zdobywanie daje mi radość. Teraz mi daje, wtedy nie dawała". (Witold Grabowski)

Mam dokładnie tak samo. Z ciekawością uczę się dziś rzeczy, które wcześniej mnie odrzucały i z których kompletnie nic nie umiem, zatem jestem jak podróżnik, które odkrywa z zachwytem nieznane dla niego lądy.

Hasło "Czego Jaś się nie nauczy, Jan nie będzie umiał" - to sztandarowa dewiza strażników obozów pracy przymusowej.
Dlatego nadają nieproporcjonalne znaczenie prowadzonej przez siebie obróbce.

Co więcej, aby poprzeć czynami własne przekonania (dla uniknięcia dysonansu poznawczego) sami od osiągnięcia 18 roku życia przestali uczyć się nowych rzeczy i bazują tylko na tym, co im wdrukowano w szkole.

Uczymy się całe życie. Naprawdę. Czego się Jaś nie nauczy, to Jan spokojnie nadrobi - jeśli zechce.

Mózg jest sprawny bardzo długo.
Połączenia miedzy neuronami tworzą się całe życie.
Do późnej starości mózg jest gotowy do uczenia się.
W każdym wieku możesz się nauczyć języka lub opanować jakąś dziedzinę.

Jeśli przychodzi ci to z trudem to dlatego, że ćwiczysz mózgu.
Oczywiście ćwiczenia to nie wkuwanie tylko zmaganie się z inspirującymi wyzwaniami, uprawianie sztuki, dyskusje, debaty, granie w strategiczne gry.
O mózg trzeba o niego dbać, a nie uznać, że uczenie kończy się w 18 roku życia.

Teraz potężnym impulsem rozwojowym jest przestawienie się na zdalne nauczanie.
Nowe rozwiązania, nowe narzędzia, nowe techniki.
Pamiętaj - to może ochronić Twój mózg przed marazmem.
Nie zmarnuj tego...

Tomasz Tokarz



Komentarze

Popularne posty