Historia 5K
Nauczanie historii według modelu 5K. Treści podzielone na 5 modułów.
KIEROWANIE SOBĄ
Teoria: Przegląd rozwoju ludzkiej świadomości, odkrywania siebie. Jednostka wobec siebie i innych. Formy władzy - próby podporządkowania jednostek. Rozwój praw człowieka.
Zajęcia praktyczne: gra fabularna (na żywo lub online) - "ocalić siebie w danej kulturze": co zagrażało mojemu rozwojowi, co mu sprzyjało. Jak przetrwać w różnych formacjach kulturowych.
KREATYWNOŚĆ
Teoria: Przegląd ludzkiej twórczości na przestrzeni dziejów. jak ludzie rozumieli tworzenie, co tworzyli, za pomocą jakich narzędzi. Wynalazki, odkrycia, wytwory kultury.
Zajęcia praktyczne: próba rekonstrukcji procesu tworzenia, symulacje, makiety, rekonstrukcje.
KRYTYCZNE MYŚLENIE
Teoria: Przegląd ludzkich dążeń do zrozumienia świata, jak rejestrowani i przetwarzali informacje, co z nimi robili. Jak szukali prawdy.
Zajęcia praktyczne: debaty w oparciu o wydarzenia historyczne. Organizacja przez uczniów polemik i dyskusji.
KOMUNIKACJA
Teoria: Przegląd ludzkich form i sposobów przekazywania informacji i dialogowania. Komunikacja interpersonalna i społeczna na przestrzeni dziejów.
Zajęcia praktyczne: Tworzenie tekstów i nagrywanie filmów o tematyce historycznej, wywiady z ciekawymi ludźmi, prowadzenie gazetki - strony internetowej, wykorzystanie mediów społecznościowych.
KOOPERACJA
Teoria: Przegląd form współpracy społecznej na przestrzeni dziejów. Człowiek jako istota społeczna: w realiach poszczególnych kultur. Jak ludzie tworzyli zbiorowości, grupy, społeczności. Jak rozwiązywali konflikty.
Zajęcia praktyczne: praca metodą projektu w oparciu o treści historyczne zakończonych publiczną prezentacją wytworzonych rozwiązań.
Tomasz Tokarz
Komentarze
Prześlij komentarz