Rób to, co wciągające


Często napotykam pytania typu: "to dla uczniów nudny temat, ale jest wymagany - jak go uatrakcyjnić?" albo "to ciężki wiersz, ale trzeba przerobić - co zrobić, by zachęcić do niego uczniów?".

Moja rada jest wtedy jedna: weź uczniom w kilku zdaniach powiedz, o co chodzi w temacie - wskaż, co mają zapamiętać.. Poinformuj, że taki wiersz jest, opowiedz krótko, o co w nim biega... Niech sobie zapiszą notatki. I pokażą rodzicom, że było. Z całej lekcji na dany temat uczeń i tak zapamiętuje kilka głównych tez - daj mu je od razu, w syntetycznej formie :)

I idź dalej. Do ważniejszych i ciekawszych rzeczy. Nie musisz przecież temu poświęcać całej lekcji. Kilka minut i z głowy. Zagadnienie wymagane przerobione? Przerobione. Zapisali w podstawie? To przekaż PODSTAWOWE informacje. System wymaga odhaczenia? Odhacz.

I zajmij się tym, co wciągające dla Ciebie i uczniów :)

W ten sposób wszyscy będą zadowoleni. I szef formalista (temat zrobiony). I uczeń. I nauczyciel. I rodzice. Lepiej tak niż robić na siłę albo całkowicie pominąć (mimo że ustawa przewiduje).

Jak tematu/utworu nie lubi nauczyciel, to nie zapłonie i lekcja będzie na odwal. A jak się zdarzy, że po krótkiej informacji coś jednak jakiemuś uczniowi zaskoczy i okaże się temat ma dla niego potencjał, to dowiedziawszy się o wspomnianym zagadnieniu może poprosić nauczyciela o więcej namiarów (np. do filmu na YT) i zgłębiać je już samodzielnie 

Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty