Jakim graczem w szkole jesteś?
W sumie nie przeszkadzają mi świadectwa z paskiem czy bez paska. Każdy ma jakie, ma. Są różni gracze szkolnej gry. Dobra gra potrzebuje ich wszystkich. Tych, którzy walczą o stopnie i tych, którzy wolą poświęcić czas w szkole na coś innego.
Zgodnie z najpopularniejszą typologią (Bartla) wyróżniamy następujące typy graczy (ukażę ję w odniesieniu do realiów szkolnych):
ACHIEVER (osiągacz) - interesują go przede wszystkim wyniki, pozycja w rankingu. Kolekcjonuje punkty i oceny, by być lepszym od innych. Zdobywca bierze udział we wszystkich misjach, w których będzie mógł rywalizować z innymi uczniami i zdobywać nagrody. Typowy zdobywacz pasków. Chce być zauważony i doceniony. Typ gracza szczególnie pożądany przez szkołę. Promowany i głaskany.
EXPLORER (odkrywca) - uczy się z czystej ciekawości. Nie rywalizuje z innymi na punkty i nie interesuje go miejsce w rankingu. Nie zawraca uwagi na stopnie, cieszy go, że może odkrywać tajemnice świata. Buduje swoją wartość na podstawie odnalezionych i nieznanych innym poziomów, płaszczyzn, informacji. Ma przedmioty, które go intresują i im poświęca uwagę. Typ, który mógłby rozkwitnąć w szkole, ale często nie rozkwita, ponieważ ta promuje Achievierów.
SOCIALIZER (społecznik) - samą szkołę traktuje jako środek do budowania relacji społecznych z innymi, a nie jako wartość samą w sobie. Uczenie się jest dla niego głównie pretekstem do bycia z innymi. Jest w szkole po to, aby lepiej poznawać ludzi. Kluczowe jest dla społecznika wchodzenie w interakcję, wymienianie się informacją, wiedzą, doświadczeniem. Nastawiony jest na współdziałanie. Np. społecznik robi zadania domowe, by móc się nimi podzielić z innymi. Lubi prace grupowe, bo wtedy może więcej czasu spędzić z kolegami/koleżankami. To typ, który mógłby rozkwitnąć w szkole, ale często nie rozkwita, ponieważ ta promuje Achievierów.
KILLER (zabójca) - interesuje go przede wszystkim sianie chaosu. Chce dominować. Lubi intrygi. Dąży do przewodnictwa w grupie. Buduje swoją pozycję na wrażeniu, jakie robi na innych. Jeśli trzeba będzie zdobywać dobre oceny, nawet paski - gdy pomaga mu to w osiąganiu władzy, np. w pozyskaniu nauczyciela. Może mieć stopnie równie dobre jak Achiever, ale sama pozycja w rankingu służy innym celom. Typ formalnie zwalczany przez szkołę, ale nieformalnie akceptowany, jeśli uzyskuje dobre wyniki.
Według Bartla, dobrze skonstruowana gra musi zachować równowagę między wszystkimi typami graczy. Jeśli zostanie zdominowana przez jeden staje się martwą. Gracze potrzebują pozostałych typów, aby móc czerpać radość z gry.
W grze każdy ma swoje miejsce. Idealnie gdyby szkoła doceniała graczy różnych typów.
Gdyby ktoś chciał sprawdzić swój typ (starajcie się odpowiadac jak byście byli w grze szkolnej) to można tu:
https://matthewbarr.co.uk/bartle/
Uzupełnienie:
Oprócz tego w szkole mamy sporo uczniów, którzy nie tyle grają, co są ofiarami gry. Dlatego wprowadzam dwie dodatkowe kategorie:
LOSER (ZABUGIONY) - nie chcą grać, ale musi. Autor wrzucił go do gry wbrew ich woli. Nie wie po co jest w szkole, nie wie czemu ona służy. Nie radzi sobie z rozgrywką. Przerastają go elementy gry i ma problemy z opanowaniem podstaw. Robi mnimum (głównie z obawy przed karą) byle przetrwać w nieprzyjaznym środowisku i móc opuścić grę.
PLAYER (ZWYKŁY GRACZ) - gry nie wybierał, ale skoro trzeba, to w gre siedzi. Akceptuje reguły gry, choć nie rozumie jej celu (rytualizm wg Mertona). Sama gra nie sprawia mu satysfakcji ale też nie stanowi dla niego źródła cierpień. Robi ile trzeba (dla świętego spokoju). Nie walczy o punkty, nie interesuje go świat gry, nie dba specjalnie o relacje z innymi graczami, nie dąży do dominacji. Jego prawdziwe życie toczy się poza grą.
A Ty? Jakim typem byłaś/byłeś w szkole?
Toamsz Tokarz
Komentarze
Prześlij komentarz