Typu uczniów
I jeszcze ciekawy podział postaw uczniów wg Mertona
KONFORMISTA - uczeń akceptuje zarówno formalne cele szkoły, jak i środki ich realizacji. Pilnie się uczy tego, czego od niego wymagają, wierząc, że w ten sposób osiągnie sukces. Typ najbardziej pożądany przez szkołę.
INNOWATOR - uczeń akceptuje formalne cele szkoły (docenia wiedzę, chce odnieść sukces), ale nie wierzy, że dominujące środki mu w tym pomogą. Działa po swojemu, uczy się czego chce i jak chce. Może mieć trudności w szkole - bo ma własne zdanie, zadaje dużo pytań i nie uczy się do kartkówek.
RYTUALISTA - uczeń nie akceptuje formalnych celów szkoły (nie rozumie ich, nie czuje ich sensu), ale akceptuje środki, które wymusza na nim szkoła. Uczy się tego, co trzeba - choć nie wie po co. Stosunkowo wysoko ceniony przez szkołę - robi to, co się od niego wymaga (uczy się do kartkówek), choć robi to bez zaangażowania.
WYCOFANY - uczeń nie akceptuje formalnych celów szkoły (nie rozumie ich, nie czuje ich sensu), ani środków, które wymusza na nim szkoła. Ale nie podejmuje walki. Nie uczy się. Ale też nie przeszkadza. Stara się przetrwać. Z punktu widzenia szkoły - męczący, ale nie zagrażający. Pozwala mu się przechodzić do kolejnej klasy.
BUNTOWNIK - uczeń nie akceptuje formalnych celów szkoły (nie rozumie ich, nie czuje ich sensu), ani środków, które wymusza na nim szkoła. W przeciweństwie do wycofanego, aktywnie walczy o zmianę celów i środków. Atakuje nauczycieli, domagając się zmiany kultury szkoły. Najtrudniejszy z punktu widzenia szkoły. Męczący, nie wiadomo, co z nim robić.
Tomasz Tokarz
Komentarze
Prześlij komentarz