Pracownie projektowe
8 lat to wystarczająco dużo czasu by nabyć zestaw podstawowych informacji oraz kompetencje do pozyskiwania bardziej złożonych.
Szkoła średnia niech będzie już miejscem tworzenia projektów. Wszystkie szkoły ponadpodstawowe powinny zamienić się w studia projektowe opracowujące strategie rozwiązywania problemów lokalnych i globalnych. Oczywiście inaczej to może wyglądać w liceum, inaczej w technikum, inaczej w szkole branżowej - niemniej istotą winno być wspólne i planowe działanie służące opracowaniu rozwiązania odpowiadającego na istotne wyzwane współczesności.
Niech szkoły, klasy czy zespoły klasowe rywalizują ze sobą np. w obszarze tworzenia alternatywnych koncepcji pozyskiwania i gromadzenia energii. Które mogłyby pomóc w ratowaniu planety przed zagładą. To dzisiaj proriorytet.
Ogromne środki wrzucane w edukację niech służą tworzeniu czegoś, co ma sens. Wykorzystajmy zasoby młodych ludzi. Ich wyobraźnię. Myślenie pozbawione schematów i XIX wiecznej ideologii - która jest wdrukowana w głowach decydentów. Niech zapłoną ich głowy.
Potencjał jest spory, co pokazują efekty prac w Klubach Młodego Odkrywcy czy Esero. Niestety jest też bezproduktywnie kanalizowany w wymuszanie bezmyślnego wkuwania.
Niech matura będzie właśnie taką prezentacją wyników kilkunastomiesięcznych prac. Które mają znaczenie. Nie jakaś pisaniną polegającą na wstawianiu zdań w puste miejsce.
Tomasz Tokarz
Komentarze
Prześlij komentarz