Sprawdzian




Jak zrobić sprawdzian rozwijający fundamentalne kompetencje? To proste.

Pięciosobowe zespoły.
Skomplikowane zadanie, składające się z kilku podzadań (można robić jednocześnie/równolegle) gdzie trzeba wykazać się znajomością informacji (częściej - umiejętnością ich szybkiego znalezienia) kombinowania, interpretowania zagadek.

Znają generalny zakres materiału - ale nie wiedzą , jakie będą misje szczegółowe.

Uczniowie decydują jak się z nim zmierzą.
Mogą robić wspólnie każde zadanie lub rozdzielić je między członków. Mają czas do namysłu.

Mogą korzystać z czego chcą - mogą się po prostu nauczyć (przyspiesza proces), albo przynieść ściągi, smartfona, laptopy, encyklopedie, zadzwonić w trakcie do profesora z UJ. Mogą ściągać nawet dane z NASA. Sami decydują.

Grupy mogą rywalizować z członkami innych grup - ale nie muszą.
Czasem pozwalam na wymianę informacji między grupami.
Na negocjowanie.
Zazwyczaj określam limit czasu.
Każda grupa, która wykona zadanie i znajdzie hasło mieszcząc się w czasie - wygrywa.
Choć bonusowe punkty i prestiż zdobywają ci pierwsi.

Myślicie, że się w ten sposób mniej uczą niż przez samotnicze wkuwanie w domu? :)

Komunikacja i wymiana informacji? - jest.
Praca zespołowa? - jest.
Kreatywność? - jest.
Krytyczne przetwarzanie informacji? - jest.
Rozpoznanie mocnych stron? - jest.

A to, że zapamiętają przy okazji jakieś dane - to tylko wartość dodana.

PS: od razu informuję - tak zapamiętują i to dużo trwalej niż przez wkuwanie... Informacje, które sami znajdą, podczas pracy w grupie, kiedy widzą bezpośrednią użyteczność znalezienia... zapisują się w głowach zdecydowanie efektywniej

Tomasz Tokarz

Komentarze

Popularne posty